Een ON-makelaar Vanaf de eerste minuut was al duidelijk dat deze makelaar niet professioneel handelde. Het enige dat hij deed was de deur voor ons openen. Daarna bleef hij in de kamer staan en had hij alleen aandacht voor zijn telefoon. • Er kwam geen informatie over de woning. • Er was geen rondleiding. • Er was geen antwoord op eenvoudige vragen. Op vragen als: Wat is het jaartal van de aanbouw? Wat zijn de energiekosten en het verbruik? Hier was geen parate verkoopkennis merkbaar. Wel was de toezegging dat hij de antwoorden zou opzoeken en met ons delen. Deze belofte werd niet nagekomen. Ons bod is digitaal uitgebracht én schriftelijk door de brievenbus van het kantoor gedaan. Hier is geen bevestiging over gestuurd, of enige vorm van kennisgeving van ontvangst gegeven. Communicatief is dus ook al niet een sterke kant. Telefonisch is deze makelaar niet te bereiken. Niet op het kantoor, niet op zijn mobile nummer. Ook niet tijdens kantooruren. Op de openingstijden die vermeld staan op de website kregen wij een ingesproken bericht te horen dat het kantoor gesloten is. De zeldzame keer dat hij wel te bereiken was, bleek hij ondeskundig. Hij geeft een onjuiste inschatting van roerende en onroerende zaken. De twijfelgevallen zijn niet beschreven in de NVM lijst met roerende en onroerende zaken. Hier blinkt hij uit in onvolledigheid. In het voorlopig koopcontract staat onjuiste informatie. Als dit besproken wordt, wuift hij dit weg en praat hij er overheen. Voorbeelden hiervan zijn de kadastrale grens en het bouwjaar van de woning. Als contactpersoon tussen mij en de verkopers onderneemt hij geen actie en schuift hij elke vorm van communicatie af naar de verkopende partij. Onbetrouwbaar, ondeskundig en onbereikbaar zijn zeker termen die wij bij onze aankoop ervaren hebben. Ook bij het inspectiebezoek voor de overdracht was er geen enkele aandacht voor ons. Geen felicitatie met de aankoop, geen tip om nog even te kijken naar de roerende zaken, geen feedback gevraagd over de gang van zaken. Wel dook hij direct zijn chromebook in en kregen wij informatie over zijn te behalen tweede prik tegen covid-19. Heeft hij dan helemaal niets goed gedaan? Misschien toch wel één ding. Hij heeft de bank een keer gebeld met het verzoek om te stoppen met het telkens weer veranderen van de hypothecaire voorwaarden en de hypotheek rond te maken. Dat was wel gelukt. Mijn conclusie is dat overal waar het voorvoegsel ON- voor past, dat dat van toepassing is op deze man. Naast onbetrouwbaar, ondeskundig, onvolledig, ongeïnteresseerd, onbereikbaar en non communicatief vind ik dit dus een ON-makelaar.