ALS U AAN UZELF ALS KLANT DENKT EN VERWACHT EEN DIENST TE ONTVANGEN, DENK DAN OPNIEUW! U MOET VOOR ELKE CENT WORDEN UITGEPERST IN HET VOORDEEL VAN DE AGENT EN DE VERHUURDER! Ik heb 3 keer Rotsvast (voormalig HousingXL) Maastricht in dienst genomen. De eerste verhuurbeurt verliep redelijk goed. Ik kreeg hulp bij het verkrijgen van woonruimte in verband met mijn verhuizing naar Nederland. Ik vermoed dat het nogal probleemloze proces van het begin tot het einde meer te danken was aan het goede karakter van de verhuurder dan aan de verhuurmakelaar. Toen ik mijn contract afrondde, probeerde ze te klagen over de netheid van de flat (die ik in dezelfde staat overhandigde als waarin ik hem ontving). Ook moest ik een paar keer contact met haar opnemen voordat ik mijn aanbetaling kon ontvangen, die binnen een maand had moeten worden betaald. Ze gaf de schuld aan de verhuurder en aan het feit dat zij mijn rekeningnummer (waar Rotsvast elke maand de huur van afhaalde!) niet had. De tweede keer zag ik de ware aard van de verhuurmakelaar. De flat die ik huurde was niet schoon en er was schade van vorige huurders. Toen ik hierop wees, kreeg ik te horen dat er niets aan de hand was. Ik zou het appartement in dezelfde staat (schoonheid) kunnen retourneren en dat de schade voor de toekomst wordt geregistreerd, zodat ik er niet verantwoordelijk voor kan worden gehouden. Er werd mij ook verteld dat als er iets gerepareerd moest worden, het bureau dit onmiddellijk zou regelen. Toen ik ging wonen, ontdekte ik dat een van de leidingen verstopt was. Ook zaten er schimmels in de doucheruimte. Het kostte mij verschillende contacten om de leiding te laten repareren (na ongeveer 2 weken). Het excuus van de makelaar was dat het de verhuurder is die de reparatie moet beslissen/regelen en niet de makelaar – in tegenstelling tot de oorspronkelijke verklaring van haar. Met betrekking tot de schimmel werd er niets gedaan, want opnieuw gaf de makelaar de verhuurder de schuld dat hij het probleem niet wilde oplossen. Dus hier is de eerste waarschuwing: LET OP, U KRIJGT GEEN ENKELE HULP (ALS DIT KOSTEN MET zich meebrengt), AANGEZIEN DE AGENT DE VERHUURDER DE schuld zal geven, VOOR HET NIET AANPAKKEN VAN PROBLEMEN! Het grootste probleem begon toen we besloten de flat te verlaten. Nu werden wij ineens verzocht de rommel van de vorige huurders op te ruimen. Bovendien werden we gevraagd om een deel van de schade van vorige huurders te herstellen. De agent wijtde bijvoorbeeld de schade aan de vloer, die duidelijk oud was. Toen ik bezwaar maakte tegen de verklaring, gaf ze mijn tweejarige meisje de schuld dat ze de bank (die ik en mijn vrouw niet konden optillen) had verplaatst op een manier die de vloer beschadigde. Om een lang verhaal kort te maken: we hebben het huis in een betere staat schoongemaakt dan we hadden ontvangen, en een schadevergoeding voor de vloer betaald (omdat we bij onze intrek geen eigen foto's hebben gemaakt om de verschillende problemen te laten zien). Onnodig te schrijven over de stress en wrok veroorzaakt door de ervaring. LET OP, VERTROUW NIETS DAT DE VERHUURMAKELAAR U VERTELT MET BETREKKING TOT REINIGHEID EN SCHADE! MAAK JE EIGEN FOTO'S (VEEL VAN HEM)! Helaas ontdekten we iets te laat over het karakter van de makelaar, aangezien we een ander appartement van de makelaar huurden toen we de bovengenoemde opzegden. Deze keer hebben we echter (na de bittere ervaring) onze les geleerd en veel foto's gemaakt toen we er introkken. Toen we verhuisden, probeerde de makelaar ons opnieuw te misleiden en redenen te vinden om haar/de huisbaas te compenseren. Bij inspectie heeft ze (denk ik) ongeveer 100 foto's gemaakt. In verschillende gevallen heeft ze vanuit verschillende hoeken foto's gemaakt van verschillende plekken, in de hoop iets te vinden waar de verhuurder over kon klagen (HET VERHOUDEN DAT HET DE VERHUURDER IS DIE "BESLIST" (= HANDELT OP BASIS VAN DE INFORMATIE VAN DE AGENT)!). Het is ons echter gelukt (dankzij onze eigen voorzorg om zelf veel foto's te maken) om de flat te verlaten zonder bedrogen te worden. Toen we dit met andere verhuurmakelaars bespraken, kregen we te horen dat de handelwijze van Rotsvast makelaarskantoor zeer onprofessioneel was en dit soort vestigingen een schande zijn voor de beroepsgroep. Kortom: WEES GEWAARSCHUWD EN BLIJF WEG uit Rotsvast Maastricht!