Keri
Ik huurde 5 jaar een appartement bij Sonar. Het huurcontract omvatte de kosten voor water, gas en tv. Meerdere keren werd geprobeerd informatie over mijn elektriciteitsverbruik te achterhalen om het verbruik aan te passen. Het duidelijkste antwoord dat ik kreeg, was dat ik die maand binnen mijn limiet van € 150 was gebleven, het bedrag dat in mijn contract was toegewezen aan gas, tv, enz. Even later ontvang ik een rekening van € 2000 die binnen 14 dagen betaald moest worden, anders... Met een "extra servicekosten" van € 350 aan Sonar zou je zelfs een grotere inspanning of zelfs een betere communicatie verwachten, om beter te kunnen bepalen hoe het elektriciteitsverbruik aangepast kan worden. Bij vertrek was de volledige borg ingehouden, wederom voor elektriciteitskosten (en schoonmaak). Geen officiële factuur (d.w.z. geen factuurnummer of briefhoofd van de energieleverancier, enz.), alleen een getypte brief van Sonar dat de borg was ingehouden en het extra bedrag dat ik moest betalen. Wat de schoonmaak betreft, ik had er zelfs op aangedrongen dat een van de medewerkers langs zou komen voor een controle om te zien wat normale slijtage was en wat ik op het laatste moment nog meer kon doen om de schoonmaakkosten te besparen. Dit gebeurde nadat er via e-mails enige weerstand was ontstaan om samen met mij de controle uit te voeren. Belangrijkste punten uit mijn ervaring: - Snelle en gemakkelijke huurovereenkomst. - De (toenmalige) € 350 aan extra servicekosten zijn het geld niet waard. - Hoewel kortetermijnhuurders wellicht positievere ervaringen hebben, moeten langetermijnhuurders oppassen. - Hoewel klantenservice vrij dicht in de buurt komt van wat wettelijk verplicht is, lijkt het een zeldzaamheid.