Federica Figliolia
Het zijn oplichters Eerlijkheid en transparantie zijn fundamenteel voor een makelaarskantoor, en EU-Makelaardij heeft die niet. Toen ik via het makelaarskantoor een huis vond (oktober 2024), was er veel bedrog en nalatigheid: mij werd verteld (door medewerkster MARCELA) dat ik een privékamer zou krijgen en dat ik een badkamer zou delen met drie meisjes op het adres Kanaalstraat 217 (voor de prijs van 1200€ per maand). De manier waarop het werd geformuleerd hield niet in dat een van de meisjes een oudere vrouw was (waarschijnlijk in de veertig) met ernstige geestelijke gezondheidsproblemen. De vrouw schreeuwde (tegen zichzelf of tegen mij), gooide voorwerpen naar de muur die haar slaapkamer van de mijne scheidde, en gooide mijn bezittingen weg uit de gemeenschappelijke ruimtes, die ze, in haar instabiliteit, herkende als ‘haar ruimte’ en ‘haar huis’. Ze speelde 's nachts oorverdovende muziek, met als enig doel mij te irriteren. Hetzelfde deed ze door midden in de nacht de stofzuiger aan te zetten. Ze liet obsessief geschreven berichten achter in de badkamer over ‘kak’ en hoe ze ‘het altijd overal vond, er foto’s van maakte en het naar de eigenaar wilde sturen’. Ze schreef ook dreigend dat ze ons eruit zou schoppen en ons met de ergste godslastering zou beledigen. Hoewel ik hier niet ben om het bureau de schuld te geven van de waanzin van deze vrouw, had EU-Makelaardij eerder klachten over de situatie ontvangen. Het bureau was zich terdege bewust van de onhoudbaarheid van de situatie, zoals het bevestigde in berichten, e-mails en persoonlijk. Huurders hadden al klachten naar het bureau gestuurd en contact opgenomen met de gemeente, uit angst voor deze onwel geworden vrouw. De dienst adviseerde zelfs de politie te bellen als de vrouw overdreef in haar gedrag en gevaarlijk werd, maar wilde zelf niet ingrijpen. Dit was geen veilige omgeving om in te leven, om nog maar te zwijgen van de enorme mentale uitdaging. Maar EU-makelaardij MOEST huren. Ze MOESTEN profiteren. Ik besloot een klacht in te dienen, samen met de andere huurder (het derde meisje hierboven genoemd). Een van de medewerkers, RHOKIA, probeerde ons met een neerbuigende glimlach op haar gezicht te overtuigen (durf ik gaslight te zeggen) door te denken dat het bureau hier niets mee te maken had en dat we aan het overdrijven waren. Dit alles zonder te verbergen dat ze allemaal goed op de hoogte waren van de situatie. Ik bracht naar voren dat ze al weken niet op onze (DRINGENDE) e-mails hadden gereageerd. Haar excuus? “We zijn bezig met ANDERE noodsituaties”. Ik hoop echt dat als u dit minder belangrijk vindt dan andere noodsituaties, uw instantie werkelijk disfunctioneel en volkomen incompetent is. Mij werd verteld: “Je kunt niet eisen dat we je antwoorden”. Ja, dat kan ik, Rhokia, dit is jouw taak. Uiteraard eis ik dat u snel op mijn noodgeval reageert. Omdat het bureau geen oplossing bood, eiste ik dat ze een andere plek voor me zouden zoeken. Ze vertelden mij dat er geen beschikbaar waren. Totdat ik mijn advocaat belde. Toen waren er tonnen. DOE EEN HUURCHECK! Een ander ding over dit bureau is dat ze roofzuchtig zijn. Ze hebben mij een studio bezorgd (november 2024) (waar ik naartoe rende omdat ik verder dakloos was) aan de “Bilitonstraat 20e”. Ik betaalde 1250€ per maand. Vervolgens heb ik onderzoek gedaan naar de werkelijke huurwaarde van het huis, die zo'n 400€-500€ per maand bleek te zijn. Een derde van wat ik betaalde. Als u bij hen inwoont, doe dan DIRECT een huurcheck. Ze hebben deze oplichters al in de gaten. Niettemin stel ik voor, omdat ze nogal traag zijn, ook de Huurcommissie te bellen en een zaak met hen aan te kaarten. Een ander ding om te doen is ze aan te geven bij de gemeente, dat is snel en gratis. Als je bij hen huurt, spijt het me zo, je wordt opgelicht. Maar met veel meldingen kunnen we voorkomen dat meer mensen worden opgelicht en kunnen we deze roofdieren uiteindelijk tegenhouden.